Kontakt

  • Lifeberry | Facebook
  • Lifeberry | Youtube
  • Lifeberry | Instagram

CEO

Agnieszka Legucka

aga.l@lifeberry.pl

+48 603 492 291

Kierownik Biura

Patrycja Kępka

patrycja.kepka@lifeberry.pl

+48 730 017 815

Dyrektor Handlowy

Rafał Kowalski

rafal.kowalski@lifeberry.pl

+48 883 775 924

Głudna 29, 05-620 Błędów

NIP: 797-171-05-87

Nr konta:

21 9291 0001 0071 9191 3000 0010

Jesteś naszym

Gościem

CEO

Arkadiusz Legucki

info@lifeberry.pl

+48 602 600 911

Kierownik Produkcji

Mariusz Supera

mariusz.supera@lifeberry.pl

+48 730 017 815

FAQ

Ile warzyw i owoców powinniśmy dziennie spożywać?
Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia dziennie powinniśmy spożywać co najmniej 400 g owoców. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby tych produktów było więcej w naszej diecie, a nawet zaleca się więcej porcji. 400 g dziennie to minimum.
Co to znaczy porcja? Czy możemy to doprecyzować?
Porcją będzie jabłko, gruszka, kilka małych marchewek, garść malin, kilka truskawek, kilka rzodkiewek. Jedną porcję warzyw i owoców w ciągu dnia można zastąpić porcją soku, czyli szklanką soku (200 ml) owocowego, warzywnego bądź owocowo-warzywnego. 
 
Czy szklanka soku może stanowić jedną z pięciu zalecanych przez Światową Organizację Zdrowia porcji warzyw i owoców?
Dokładnie tak. W tym miejscu musimy podkreślić, że rekomendacja ta nie wyklucza soków w butelce, z dłuższym terminem przydatności do spożycia, niesłusznie przez niektóre grupy uznawane za mniej wartościowe.
Jak to możliwe, że sok z butelki możemy uznać za porcję warzyw bądź owoców?
Bo sok to produkt spożywczy, który bez względu na długość terminu przydatności do spożycia zawsze powstaje ze świeżych, chłodzonych lub mrożonych dojrzałych owoców. W naszym regionie produkcja soku podlega rygorystycznym obostrzeniom i jest ściśle regulowana przez Unię Europejską.
Czy do soków są dodawane cukry lub inne dodatki ?
Zgodnie z przepisami żaden producent na terenie Unii Europejskiej, w tym w Polsce, nie może do soków dodawać konserwantów, sztucznych aromatów czy sztucznych barwników. Do soków 100%, soków owocowych nie wolno również dodawać żadnych cukrów. Producenci używając różnych chwytów marketingowych próbują obejść te przepisy dlatego warto zapoznać się ze składem produktu. Jeżeli przepiękna etykieta informuje nas że produkt jest 100 % sokiem a w składzie znajdują się np. cukry nie pochodzenia naturalnego to jest to oszustwo noszące znamiona przestępstwa.
Jaką barwę czy smak powinien mieć sok ?
Barwa i smak soków pochodzi z owoców i warzyw, z których został on wyprodukowany. Nie należy soku mylić z innymi produktami do picia, co niestety często się zdarza. Napis na opakowaniu „sok” bardzo mocno definiuje to, co jest w środku. Jest to precyzyjnie regulowane przepisami prawnymi.
Czy proces wytwarzania soków pozbawia je wartości odżywczych ?
To kolejny mit, niestety bardzo szkodliwy dla naszego społeczeństwa. Współcześnie stosowany proces produkcji soków to tzw. pasteryzacja. Jej celem jest zapewnienie mikrobiologicznego bezpieczeństwa produktu, czyli zniszczenie drobnoustrojów, które pozostawione w soku będą prowadzić do naturalnego procesu psucia. Ale proces ten nie wpływa na znaczące obniżenie wartości odżywczej soków.
 
Czy jest różnica pomiędzy rodzajem opakowania soków ? i czy ma to wpływ na ich jakość ?
Niezależnie od opakowania soki są źródłem cennych witamin, mikro i makroelementów, substancji biologicznie aktywnych, błonnika. I zdecydowanie dobrze jeżeli raz dziennie sięgniemy po szklankę soku warzywnego, warzywno-owocowego lub owocowego. Może być on dodatkiem do posiłku ubogiego w warzywa lub owoce, np. tradycyjnego polskiego śniadania lub zdrową przekąską w ciągu dnia.
Czy sok jednodniowy lub świeżo wyciskany jest lepszy od soków o dłuższym terminie przydatności ?
To nie jest prawda, bo tak naprawdę wszystko zależy od rodzaju owoców i warzyw, z których sok jest wyprodukowany, ich jakości i wartości odżywczej, która zawsze jest porównywalna zarówno w soku pasteryzowanym, jak i niepasteryzowanym.
Co jest lepsze sok jednodniowy czy pasteryzowany ?
Sok jednodniowy będzie bezpieczny tylko wtedy, gdy zapewnimy mu ciągłość przechowywania w warunkach chłodniczych. Najlepiej żeby był wypity zaraz po wyjęciu z lodówki i osiągnięciu temperatury pokojowej. Po dłuższym przechowywaniu soku jednodniowego poza warunkami chłodniczymi następuje namnażanie drobnoustrojów. Soki pasteryzowane mają te same właściwości co soki jednodniowe ich przewaga polega na dłuższym okresie przydatności do spożycia.
Czy sok świeżo wyciskany jest bezpieczny i dobry do spożycia ?
W przypadku soku świeżo wyciskanego w różnych punktach handlowych i restauracjach zwracajmy uwagę na warunki, w jakich został on wykonany. Bardzo ważna jest czystość wyciskarek w kawiarniach i restauracjach. Sok wyciśnięty przez zanieczyszczoną wyciskarkę może stanowić ryzyko dla zdrowia. Warto też zawsze zwrócić uwagę, czy owoce i warzywa, z których dany sok jest wykonywany, są dobrej jakości i czy zostały dobrze umyte. Problem polega jednak na tym iż w większości przypadków nie wiemy nic o czystości urządzenia czy owoców z których jest wyciskany sok. Dlatego zakup dobrego soku np. przecierowego daje nam gwarancję jakości poprzez przepisy które musi przestrzegać producent a w chwili zakupu już my sami decydujemy o wielu czynnikach jak temperatura przechowywania itd.
Co wybrać sok świeżo tłoczony ? jednodniowy ? czy pasteryzowany sok przecierowy ?
Soki z dłuższym terminem przydatności do spożycia, to takie same pełnowartościowe produkty. Nie odstają pod względem zawartości witamin i składników odżywczych od tych jednodniowych i świeżo wyciskanych. W sytuacji gdy nie mamy pewności co do jakości wykonania soku świeżo tłoczonego i nie mamy możliwości przechowywania soku w lodówce, sok przecierowy z butelki to z pewnością dobre rozwiązanie na dostarczenie porcji owoców dziennie.