Szukaj
  • Dietetyk Dawid Szajrych

Dlaczego warto jeść owoce lub pić ich odpowiedniki czyli soki przecierowe Lifeberry cz. 1

Aktualizacja: 9 gru 2019

Dlaczego warto jeść owoce lub pić soki przecierowe które są odpowiednikiem owoców 1:1 z niewielką różnica jaką jest stan skupienia.

Owoce bez wątpienia są smaczne, każdy z nas ma swój ulubiony pod kątem smaku owoc. Dodatkowo ich regularne spożycie może przynosić wiele pozytywów dla organizmu.

1. Kontrola apetytu: niska kaloryczność, błonnik,

Owoce jako grupa są produktami o niskiej kaloryczności. Przykładowo w 100 g truskawki zawierają jedynie 32 kcal, maliny 52 kcal, jabłka 52 kcal, a uchodzące za wysokokaloryczne banany 88 kcal. Dla porównania 100 g kaszy gryczanej (1 torebka) to 346 kcal. Żeby dostarczyć taką samą ilość kalorii z truskawek, co ze zjedzenia 100 g kaszy gryczanej, musielibyśmy zjeść ich niemal 1100 g. Skąd ta niska kaloryczność owoców?

Wynika ona przede wszystkim ze składu. Owoce w około 80-90% to woda, która kalorii nie dostarcza. Owoce zawierają też spore ilości błonnika około kilku gramów w 100 g. Nie są to może duże ilości, ale dla lepszego zobrazowania znowu posłużę się porównaniem z kaszą gryczaną, która uchodzi za produkt wysoko błonnikowy. W 100 g kaszy gryczanej (346 kcal) jest około 10,3 g błonnika, w 100 g truskawek ,,jedynie” 2 g, jednak na 346 kcal (tyle co w 100 g kaszy gryczanej) już ponad 21 g! Przypomnę, że dzienne rekomendacje odnośnie spożycia błonnika, mówią, że powinniśmy go spożyć od 20 do 40 g dziennie.

Czy łatwo jest zjeść kilogram truskawek na raz? Polak da radę, lecz każdy przyzna, że łatwiej zjeść 6 ciastek Oreo.

Owoce cechują się wysoką gęstością odżywczą, a niską gęstością energetyczną. Dzięki temu, że w sporej objętości dostarczają małą ilość energii oraz spore ilości błonnika pozwalają lepiej kontrolować apetyt. Dużo lepiej wpływają też na po posiłkową glikemię (poziom glukozy we krwi). Czego nie można powiedzieć o innych słodkich produktach, szczególnie tych wysoko przetworzonych. Dlatego jeśli zależy nam na zdrowiu i utrzymaniu dobrej sylwetki powinniśmy sięgać po owoce.

Dodatkowym plusem wysokiego spożycia owoców dla osób otyłych na diecie redukcyjnej może być znaczna redukcja obwodu w pasie, w porównaniu do osób z małą ich podażą z dietą.

2. Bogactwo witamin, minerałów

Owoce są źródłem witamin i minerałów. Cennych składników, które codziennie musimy dostarczyć wraz z pożywieniem. Są szczególnie dobrym źródłem witaminy C, o której można napisać, że krążą legendy. Prawda jest taka, że jej korzystny wpływ na organizm nie ulega wątpliwości (układ odpornościowy, układ ruchu, układ krwionośny, czy działanie przeciwutleniające – to tylko kilka przykładów), jednak z pewnością nie jest lekiem na całe zło. Odnośnie jej zawartości, dla przykładu 100 g czarnej porzeczki to ponad 2 krotność dziennego zapotrzebowania (RDA), 100 g truskawek to około 100% RDA. Po co suplementować witaminę C, kiedy możemy dostarczyć ją wraz z pysznymi owocami, przy okazji dostarczając wielu innych witamin i minerałów. Owoce są również źródłem witamin z grupy b, które mają kluczowy wpływ na nasz układ nerwowy, czy metabolizm składników odżywczych. 100g owoców to zazwyczaj około kilku procent dziennego zapotrzebowania (są tez wyjątki, np. 3 duże banany to 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę b6), jednak biorąc pod uwagę niską kaloryczność i to, że bez problemu możemy zjeść ich kilkaset gramów, to śmiało można powiedzieć że są cennym źródłem tych związków. Podobnie ma się sytuacja z minerałami. Potas, magnez, mangan, wapń, czy żelazo, między innymi te pierwiastki znajdziemy w owocach. Ponownie jedna mała porcja nie będzie bombą witaminową jednak kilka porcji spożywanych regularnie na pewno przyczyni się do tego, żeby nasza dieta była pełnowartościowa. A o to przede wszystkim chodzi, by z jedzeniem dostarczać wszystko to, czego nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Bo dzięki temu będziemy się czuli zdrowi i pełni energii.

3. Bogactwo przeciwutleniaczy

Owoce to mieszanina ogromnej ilości cennych składników dla naszego zdrowia . Duża część z nim ma działanie antyoksydacyjne. Do najbardziej znanych przeciwutleniaczy należą witamina C, karotenoidy oraz związki fenolowe. Dlaczego powinniśmy spożywać je spożywać ? Jednym z zadań antyoksydantów jest neutralizacja wolnych rodników. W sytuacji gdy wolne rodniki nie zostaną inaktywowane, działają one niszcząco na struktury komórkowe i tkankowe. Przypuszcza się, że nadmiar wolnych rodników może być początkiem wielu chorób cywilizacyjnych w tym cukrzycy, miażdżycy, czy choroby Parkinsona. Dodatkowo mogą przyczyniać się do zmian w DNA i indukować procesy kancerogenezy.

Dla osób, dla których powyższe argumenty nie są straszne, może warto wspomnieć również o procesie przedwczesnego starzenia się skóry na skutek promieniowania UV (i działania wolnych rodników). Główną linią obrony może być odpowiednia duża podaż przeciwutleniaczy. Sok z czarnej porzeczki po słonecznym dniu ? Ja poproszę.

Gdzie szukać przyczyn nadmiernej ilości wolnych rodników? Nadmierny stres, zanieczyszczenie środowiska, kontakt z substancjami toksycznymi, przyjmowanie niektórych leków, promieniowanie ultrafioletowe. Istotny wpływ będzie miała również dieta bogata w produkty wysoko przetworzone, jak słodycze, fast foody, ale także wszelkie dania poddane nadmiernej obróbce termicznej.

Jak sobie pomóc?

Przede wszystkim powinniśmy zadbać o zdrowa i zbilansowaną dietę obfitującą między innymi w owoce. Wykazano, że spożycie owoców bogatych w przeciwutleniacze odgrywa istotna rolę w profilaktyce wielu chorób między innymi chorobę niedokrwienna serca, hipercholesterolemii, czy regulacji ciśnienia tętniczego.

Które owoce są najbogatsze w antyoksydanty?

Wyróżniłbym przede wszystkim owoce aronii, borówki, truskawki, wiśnie, jagody, jeżyny, porzeczki maliny, jabłka czy jagody.

Spożywaj do każdego posiłku porcję owoców lub warzyw. To najprostsza wskazówka dietetyczna jaką mogę zaproponować. Banalna, ale skuteczna.


0 wyświetlenia

Kontakt

  • Lifeberry | Facebook
  • Lifeberry | Youtube
  • Lifeberry | Instagram

CEO

Agnieszka Legucka

aga.l@lifeberry.pl

+48 603 492 291

Kierownik Biura

Patrycja Kępka

patrycja.kepka@lifeberry.pl

+48 730 017 815

Dyrektor Handlowy

Rafał Kowalski

rafal.kowalski@lifeberry.pl

+48 883 775 924

Głudna 29, 05-620 Błędów

NIP: 797-171-05-87

Nr konta:

21 9291 0001 0071 9191 3000 0010

Jesteś naszym

Gościem

CEO

Arkadiusz Legucki

info@lifeberry.pl

+48 602 600 911

Kierownik Produkcji

Mariusz Supera

mariusz.supera@lifeberry.pl

+48 730 017 815